Tilbage til hobbien

Viggokbh

Ny medlem
Medlem
Hej derude,
.
Inden jeg kommer igang med præsentation af mig selv, vil jeg gerne benytte lejligheden til at takke skaberne af sitet. I sin tid brugte jeg meget akvariesiden.dk og jeg tænker at inspirationen er hentet herfra? I løbet af min pause fra hobbyen er det forum nedlagt og jeg aner ikke hvad der sket med den - Så da jeg fandt dette site, blev jeg rigtig glad! Tak.

Nå det er sagt - hvem er jeg så?

Mit navn er Victor og jeg har "for nyligt" genoptaget denne hobby - Og ligesom alle andre, kan jeg slet slet ikke kontrollere det :p

Som yngre havde jeg akvarier - først 1, så mange! Jeg begyndte at yngle diverse fisk (den lettere slags, ancistrus, rejer, guppystammer, kribensis etc.) som jeg solgte på dba og til den lokale dyrehandel. Senere fik jeg job i selvsamme dyrehandel og blev erklæret forretningens akvarieekspert i en alder af 13-14 år, i sådan en grad, at ved de krævende spørgsmål blev kunder anbefalet at komme tilbage om torsdagen, hvor jeg arbejdede.

Så skete der det "tragiske" at jeg skulle på efterskole (Så der ikke hersker tvivl, så nød jeg det i fulde drag!) og mine forældre synes ikke det var deres lod at holde 6-8 akvarier + en forretning kørende... Så jeg måtte desværre opgave hobbyen.

Da jeg kom hjem fik jeg hurtig travlt i gymnasiet og fik derfor aldrig genoptaget hobbyen..

Indtil nu! 😍

.. Nu i en alder af 27 år, så det var en lang pause! Og jeg føler mig godt nok rusten (og meget har ændret sig - f.eks. er aquasoil helt nyt for mig haha!)

Denne gang har jeg forelsket mig i aquascape (men der kommer nok noget opdræt hen af vejen, kunne jeg forestille mig) - og NØJ hvor er det svært!

Jeg har opsat 3 akvarier indtil videre - og jeg er da nogenlunde tilfreds. Men alligevel overhovedet ikke.

Jeg er klar over at man ikke bliver Takashi Amano på en aften, men jeg føler godt nok der er lang vej igen.

Her er dem jeg har kørende:

Lille 30l cube - Sat op for nyligt.
Ingen beboer.
Plan: Rejer & et par nanofisk - Måske Galaxy rasborra? KillI?
30l cube.jpg

46l fluval edge (Det her fortryder jeg - fuldstændig ulideligt at skulle plante/scape)
Beboer: 3 amano rejer, 5 red cherry, 2 tiger endlers, posthornsnegle

46l.jpg

70l selskab
Disse beboer fik jeg med da jeg hentede akvariet, så det er ikke min egen sammensætning desværre.
Neontetra, ember tetra, endlers, kileplet rasborra, 2 albino hun ancistrus (desværre ingen han), posthornsnegle, amanorejer og rød fantom tetra (sidstnævnte er jeg ikke helt sikker på tbh.)

70l.jpg
Her er det tydeligt at se at jeg ikke anede hvordan jeg skulle lime mos på rødderne :p



Jeg vil meget meget gerne have gode råd, til hvordan jeg bliver bedre til at aquascape..

.. For jeg har foretaget endnu et køb....:):):)

Akvariereol.jpg
(jeg aner ikke hvorfor det ser blåt ud - det ser hvidt ud i virkeligheden.)

Jeg har købt 6 smukke 28liters, som jeg planlægger skal have hele armen med Co2 og alt der hører med.

Især her modtager jeg rigtig gerne guidance og gode råd! Også meget gerne irl, hvis folk er fra københavn af. Så kan jeg nok lære endnu mere!

Anyway, det var en kort (læs: LANG) introduktion til hvem jeg er - og hvad jeg går og sysler med. :)

Håber i vil tage godt imod mig.

God aften derude :)
 
Hej Victor, mange tak og hjertelig velkommen til akvariegruppen. 🎉

Jeg hedder Arton og er faktisk også 27 år gammel haha, fedt at møde lige aldrene. 😄 Med det sagt; hvor er det bare fedt at få andre med sådan en passion for akvarie hobbien med i forummet. Det er lige det vi har brug for her, så forummet kan få en sund vækst og forhåbentligt blive til et sted hvor folk kan dele/finde troværdig viden. Jeg er sikker på at vi nok skal få meget glæde af hinandens erfaringer.

Ja akvariesiden.dk forsvandt desværre, ved desværre ikke rigtig hvorfor. Men da den forsvandt tænkte jeg at jeg kunne forsøge at træde ind, har altid været super interesseret i at vedligeholde fælleskaber. Da jeg var yngre, havde jeg mange gaming communities, så jeg håber på at det kan hjælpe mig med at gøre projektet til en realitet og et trygt sted for akvarister at udfolde sig. Med min voksende interesse og dybere forståelse, samt mængde af akvarier(6 nu) kunne det bare ikke være mere perfekt at påbegynde et nyt eventyr.

Hvor er det bare nogle fine projekter, det er en rigtig god comeback. Jeg håber på at jeg kommer til at se mere af dig her, du er altid velkommen til at oprette en tråd på f.eks. aquascape udvikling, så vil jeg forsøge mit bedste med at dele min viden inden for aquascaping og ja generelt bare spørge om hjælp. Har også skrevet et par artikler, hvor jeg går i dybden på nogle emner og hvordan jeg har lavet nogle af mine akvarier. :D

Hvis du har idéer til forbedringer på forummet, er du altid velkommen til at ytre dem. ☺️

God aften til dig også, og vi snakkes forhåbentligt ved. ;)
 
Senest redigeret:
Hej Victor, mange tak og hjertelig velkommen til akvariegruppen. 🎉

Jeg hedder Arton og er faktisk også 27 år gammel haha, fedt at møde lige aldrene. 😄 Med det sagt; hvor er det bare fedt at få andre med sådan passion for akvarie hobbien med i forummet. Det er lige det vi har brug for her, så forummet kan få en sund vækst og forhåbentligt blive til et sted hvor folk kan dele/finde troværdig viden. Jeg er sikker på at vi nok skal få meget glæde af hinandens erfaringer.

Ja akvariesiden.dk forsvandt desværre, ved desværre ikke rigtig hvorfor. Men da den forsvandt tænkte jeg at jeg kunne forsøge at træde ind, har altid været super interesseret i at vedligeholde fælleskaber. Da jeg var yngre, havde jeg mange gaming communities, så jeg håber på at det kan hjælpe mig med at gøre projektet til en realitet og et trygt sted for akvarister at udfolde sig. Med min voksende interesse og dybere forståelse, samt mængde af akvarier(6 nu) kunne det bare ikke være mere perfekt at påbegynde et nyt eventyr.

Hvor er det bare nogle fine projekter, det er en rigtig god comeback. Jeg håber på at jeg kommer til at se mere af dig her, du er altid velkommen til at oprette en tråd på f.eks. aquascape udvikling, så vil jeg forsøge mit bedste med at dele min viden inden for aquascaping og ja generelt bare spørge om hjælp. Har også skrevet et par artikler, hvor jeg går i dybden på nogle emner og hvordan jeg har lavet nogle af mine akvarier. :D

Hvis du har idéer til forbedringer på forummet, er du altid velkommen til at ytre dem. ☺️

God aften til dig også, og vi snakkes forhåbentligt ved. ;)
Sjovt med alderen - synes ikke man møder mange i vores aldersgruppe med denne interesse :)

Det er virkelig fedt, at du har oprettet dette - og din vision for sitet er spot on. Det er det vi skal have bygget op!

Jeg har godt læst lidt rundt på sitet - synes dit 'Nahrien' er helt overdrevet flot! Det ville jeg utrolig gerne have stående herhjemme. 😍

Og selvom din tråd giver et rigtig godt indblik i din proces, så gad jeg nu godt have set dig over skulderen mens du lavede det - så jeg virkelig kunne forstå de tanker du tænker undervejs.

Jeg opretter helt sikkert en tråd når jeg skal scape de 6 små akvarier - Nogen gode forslag til hvor man skal finde inspiration? Jeg synes (næsten) kun jeg kan finde aquascape i større størrelser: 60p, 90p og opefter. Dem jeg har er 40 bred. (hedder det så 40p?)

Jeg er også stadig ved at finde hoved og hale i hvilke typer der findes inkl. underkategorier.

Der findes Jungle, Iwagumi mv. - og herunder findes der så Island, forrest osv. Er der et overblik over alle mulighederne og sammensætningerne?
 
Sjovt med alderen - synes ikke man møder mange i vores aldersgruppe med denne interesse :)

Det er virkelig fedt, at du har oprettet dette - og din vision for sitet er spot on. Det er det vi skal have bygget op!

Jeg har godt læst lidt rundt på sitet - synes dit 'Nahrien' er helt overdrevet flot! Det ville jeg utrolig gerne have stående herhjemme. 😍

Og selvom din tråd giver et rigtig godt indblik i din proces, så gad jeg nu godt have set dig over skulderen mens du lavede det - så jeg virkelig kunne forstå de tanker du tænker undervejs.

Jeg opretter helt sikkert en tråd når jeg skal scape de 6 små akvarier - Nogen gode forslag til hvor man skal finde inspiration? Jeg synes (næsten) kun jeg kan finde aquascape i større størrelser: 60p, 90p og opefter. Dem jeg har er 40 bred. (hedder det så 40p?)

Jeg er også stadig ved at finde hoved og hale i hvilke typer der findes inkl. underkategorier.

Der findes Jungle, Iwagumi mv. - og herunder findes der så Island, forrest osv. Er der et overblik over alle mulighederne og sammensætningerne?

Ja det er lidt sjovt, det ofte lidt ældre personer eller børn der har fået akvarie fra deres forældre man ser. Så det er rart med nogle omkring ens egen alder, det er lidt nemmere at forbinde med haha.

Er glad for at du kan lide forummet. Der jeg så at du havde skrevet en velkomstbesked, var det bare et win. Det er altid svært, indtil man får de første til at skrive tråde. Jeg er glad for at du vil være med på rejsen. 😄

Mange tak! ❤️ Det er mit nyeste aquascape(nr 6) og jeg er bare så glad for det, det står virkelig lækkert her i lejligheden 😍. Bordet det står på har jeg også selv lavet, tænker jeg vil skrive en tråd omkring det på et tidspunkt også. ☺️ Er lidt fantasi-glad, så giver dem altid navne. 😂 Haha så ville du skulle stå on/off over et par dage! Jeg plejer at lave en opsætning, sover over det og prøver en ny. Lige indtil jeg når en opsætning jeg er glad for og så tager jeg billeder hele vejen igennem. Det er meget på mavefornemmelser, men også lidt guided af nogle regler såsom det gyldne snit, v-formen, trekants-formen osv.

Tror det jeg tænker mest over er detaljer, at f.eks. en større sten er sjældent alene og tit er omringet af mindre sten. Natur billeder hjælper meget. Du er dog altid velkommen til få mig til at uddybe mig, du kan eventuelt kommentere på de værker jeg har smidt op og så forsøger jeg mit bedste haha.

De fedeste akvarier er typisk i de større størrelser, men en ting jeg prøver er mere at få essensen fra de større flotte akvarier. Ikke så meget formen, men mere følelsen. Da det kan være meget svært og måske umuligt at lave de samme former som større akvarier kan huse.

Det jeg er vant til er bare angive liter og størrelser i cm, når der er brug for at være mere specifik. Jeg er ikke så meget inde i de forskellige akvarietyper, da jeg ofte bare fokusere på at det er æstetik flot. Men det kunne da være fantastisk at få kategoriseret dem her på forummet. Jeg har muligheder for at lave mange fede opsætninger her på forummet, arbejder blandt andet på en co2 udregner lige pt.

Ikke det vildeste, men dette er min nr 2 nano akvarie værk.
1695850215826.png
 
Back
Top