Nitrit for høj efter brug af medicin

MarkAA

Ny medlem
Medlem
What to do?
Testede med strips i går og konstaterede at der for første gang i mit 125L var målbart Nitrit.
Lavede 50% vandskift med det samme, sugede/rensede bundlaget godt op i 60-70% af akvariet (hvor jeg kan komme til), hældte lidt Happy life i og fodrede ikke.
Testede her til formiddag (dråbetest) og stadig for højt nitrit (0,8-1). Testede også lige NH4, som dog var fint.
Skal jeg skifte vand igen i dag?
Skal jeg skifte det lille filtervat i toppen af det interne filter?
(Det hører med til historien at der for nyligt er medicineret mod hulsyge i akvariet)
Strip nitrit.jpeg

Dråbe nitrit.jpeg

Dråbe NH4.jpeg
 
Senest redigeret af en moderator:
Solution
Hej Mark og velkommen til forummet. 🎉

Medicin kan desværre nogle gange slå kvælstofskredsløbet ud af balance. Det kan være at medicinen har dræbt en portion af de bakterier som nedbryder nitrit i dit akvarie, eftersom din totale ammoniak er fin og at du nu kun ser overskydende nitrit i dine tests. Dit kvælstofskredsløb skal nok stabilisere sig igen, det er bare et spørgsmål om tid. ☺️

Så herfra skal du bare forsat lave vandskifte da nitrit er giftigt 🤢 og øge den til 75% vand, da du fjerner nitrit mere effektivt med større vandskifte. Forsæt med at måle akvariets stand, så du ved om det er tid til at lave et vandskifte. Det burde ikke tage længe igen, før bakterierne der indtager nitrit er på plads igen.

En sidste ting, bakterierne...
Hej Mark og velkommen til forummet. 🎉

Medicin kan desværre nogle gange slå kvælstofskredsløbet ud af balance. Det kan være at medicinen har dræbt en portion af de bakterier som nedbryder nitrit i dit akvarie, eftersom din totale ammoniak er fin og at du nu kun ser overskydende nitrit i dine tests. Dit kvælstofskredsløb skal nok stabilisere sig igen, det er bare et spørgsmål om tid. ☺️

Så herfra skal du bare forsat lave vandskifte da nitrit er giftigt 🤢 og øge den til 75% vand, da du fjerner nitrit mere effektivt med større vandskifte. Forsæt med at måle akvariets stand, så du ved om det er tid til at lave et vandskifte. Det burde ikke tage længe igen, før bakterierne der indtager nitrit er på plads igen.

En sidste ting, bakterierne der nedbryder nitrit elsker ilt. Så hvis du har en ilt pumpe, kan det måske hjælpe dem på plads. ;)

Hold os gerne opdateret.
 
Senest redigeret:
Solution
Perfekt tak og tak for et fint nyt fora.
Har smidt en luftpumpe i for ekstra ilt og skifter vand på livet løs og det er heldigvis bedre nu, men fortsætter lige lidt endnu med skift en gang pr dag 😅
 
Perfekt tak og tak for et fint nyt fora.
Har smidt en luftpumpe i for ekstra ilt og skifter vand på livet løs og det er heldigvis bedre nu, men fortsætter lige lidt endnu med skift en gang pr dag 😅
Er glad for at kunne hjælpe, held og lykke med akvariet. 😄 Du er altid velkommen til at stille flere spørgsmål. ;)
 
Back
Top