Guide Nano aquascape vejledning for begynder

Aquaton

Medlem
Personale
Admin

Ferskvand
Nano fisk
Rejer
Aquascape
Aquascaping tager tid og tålmodighed
Det kan være et projekt, der strækker sig over en eller flere dage. Det er en proces, der kræver både tålmodighed og mod, da man skal være villig til at eksperimentere og udfordre sig selv for at opnå de ønskede resultater. Nano-aquascaping er en af de hurtigste, men også mest udfordrende former for aquascaping. Her arbejder du med minimal plads, hvilket betyder, at der er mindre plads til detaljer. Du skal skabe naturlige former på et mindre område i forhold til større akvarier, hvor du kan bruge større sten til at udfylde rummet. Derfor skal du forberede dig på at arbejde i en mindre skala.

En nano-aquascape er et lille akvarium, typisk med en størrelse på 10 til 30 liter, hvor der er blevet investeret tid og kærlighed i udseendet. Disse små akvarier er perfekte til at skabe smukke naturskabte scener i miniformat, og de kan være en fornøjelse at oprette og vedligeholde.

faser.jpg


I eksemplet ovenfor blev stenene erhvervet den 20. september, hvilket gav mulighed for at forstille sig hvad man kunne gøre med stenene, inden selve forsøget begyndte. Da jeg endelig fik tid til at aquascape den 7. oktober kl. 18:22, blev resultatet slet ikke som forventet. Dette skyldes, at vi arbejder med naturlige former, og det er sjældent muligt at opnå en præcis kopi af ens mentale billede. Derfor er det ofte bedre at lade hardscape-materialet bestemme formen snarere end at tvinge det til at passe til en foruddefineret idé. Ikke desto mindre kan man have en overordnet idé om den ønskede komposition.

Forskellige opstillinger blev afprøvet, indtil en tilfredsstillende løsning blev fundet; den endelige version blev skabt den 8. oktober kl. 01:27. Hvis det er svært at nå frem til et tilfredsstillende resultat, kan det hjælpe at tage en pause, sove på det og vende tilbage en anden dag. Jeg tror, at hjernen kan arbejde på problemet i baggrunden.

Forbered materialer til dekoration
Det er altid en god idé at købe lidt flere sten, end man umiddelbart har brug for. De ekstra sten kan bruges til at tilføje detaljer. I dette tilfælde skal vi bruge mindre stykker, helt ned til kornstørrelse som grus og sand, for at kunne fylde mellemrummene imellem sten, så det ligner at de er større stykker.

Det kan være nyttigt at bruge en boks eller en beholder til at holde stenene på plads, så de ikke flyver omkring, mens man hamrer dem i mindre stykker. Efterfølgende kan man sortere stenene efter deres størrelse. Vær opmærksom, at beholderen kan gå i stykker af det.

mindre-sten.jpg


Filtervat til at binde sten
For at binde stenene sammen kan man anvende et filtermedie til at udfylde mellemrummene mellem stenene. Dette filtermedie fungerer som en base, som limen kan binde stenene til. Når limen hærder, vil filteret tage en fast form og sikre, at stenene holdes sammen. Nogle foretrækker også at bruge cigaretfiltre eller toiletpapir i stedet for filtervat. Der er også alternative metoder, såsom brug af epoxy eller scape/skumspray.

filter.jpg

Lim
Fyld filtervattet med lim, indtil det ser fugtigt ud. En flydende lim, der er specielt formuleret til akvarier, fungerer bedst, da den trænger ind i filtermediet og dækker stenfladerne jævnt. Vær opmærksom på, at din lim skal være baseret på cyanoacrylat for at være sikker i akvarier. Det anbefales altid at søge information om den specifikke lim, du bruger, for at sikre, at den er egnet til brug i akvarier, eller du kan rådføre dig med en ekspert. Mærket jeg benytter her er Plantscaper Liquid.

lim.jpg


Sten

Find små sten og pulver i en passende størrelse til at udfylde hullet, mens limen i filtermediet stadig er våd. Tilføj ekstra lim mellem eller på de små sten og støvet og gentag processen i flere lag, indtil det begynder at se passende og naturligt ud

lim-og-sten.jpg


Her er andre eksempler:

lim-og-sten-2.jpg


lim-og-sten-3.jpg
 
Senest redigeret:
Aquascaping tager tid og tålmodighed
Aquascaping kan være et projekt man fortager over en dag eller flere. Det er en process, der kræver tålmodighed, men også modigheden til at prøve nyt og udfordre sig selv og de resultater man når frem til. Nano aquascaping er nogle af de hurtigste, men også hårdeste former for aquascaping. Du arbejder med minimalt plads, som også betyder mindre plads for detaljer. Du har et mindre areal at skabe naturlig former i, i forhold til et større akvarie hvor du kan benytte større sten til at fylde rum og derfor skal du udruste dig selv til at arbejde i mindre skalere.

En nano aquascape er et lille akvarium, der typisk har en størrelse på 10 til 30 liter hvor der er brugt tid og kærlighed på udseendet. Disse små akvarier er perfekte til at skabe smukke naturlige scener i miniature, og de kan være en fornøjelse at oprette og vedligeholde.

View attachment 67

I eksemplet ovenover er stenene skaffet den 20. sept, hvilket har givet muligheden for at forstille sig forskellige opstillinger inden selve forsøget forgik. Når det så kom til stykket den 7. okt 18:22 blev det slet ikke til hvad jeg havde forstillet mig. Det gjorde det ikke fordi vi har med naturlige former at gøre, man kan aldrig få det helt præcis til hvordan man forstiller det og derfor er det bedre at lade hardscape'et diktere formen frem for det billedet man har i hovedet. Man kan dog stadig godt have en idé om hvilken slags komposition man ønsker.

Ovenover blev der forsøgt forskellige opsætninger, indtil et tilfredstillende resultat var opnået; hvor den sidste version blev sat op den 8. okt 01:27. Hvis det er svært at nå frem til et tilfredsstillende resultat, kan det hjælpe at gå væk fra det en dag og prøve at sove over det. Min teori er at hjernen kan arbejde på problemet i baghovedet.

Forbered materialer til dekoration
Det er altid en god idé at købe lidt flere sten, end man har brug for. Da man med de resterende sten, kan benytte dem til detaljer. I dette tilfælde skal vi bruge mindre stykker, helt ned til grus og sand størrelse for at smelte sten sammen til større stykker.

Her kan man til sin fordel finde en kasse, så sten ikke flyver rundt imens man hamre dem i mindre stykker. Derefter kan man sortere dem efter størrelser.

View attachment 68

Filtermedie til at binde sten
For at binde stenene, kan man benytte sig af et filtermedie til at fylde mellemrummene imellem stenene. Filteret kommer til at fungere, som et led limen kan binde stenene sammen med. Med limen vil filteret tage en hård fast form, der holder fast i stenene. Nogle benytter også cigaret filter eller uld i stedet for filtermedie. Der er også alternativer som epoxy og scape/skumspray

View attachment 69

Lim
Fyld filtermediet med lim, så det ser fugtigt ud. Her virker en flydende akvarie beregnet lim bedst, da det absorberes af filtermediet og spredes ud til stenfladerne. Husk at din lim skal være cyanoacrylate baseret, for at være akvarie sikkert. Google altid den lim du benytter, for at sikre dig at den er sikker til akvariebrug eller spørg en ekspert.

View attachment 70

Sten

Find småsten og pulver i en passende størrelse til hullet og fyld ind imens limen i filtervattet stadig er vådt. Tilføj ekstra lim imellem/på småstenene og støvet og tilføj flere lag indtil det begynder at se passende/naturligt ud.

View attachment 71

Her er andre eksempler:

View attachment 72

View attachment 73
Fedt projekt! Og desuden fremragende guide
 
Senest redigeret:
Det ser virkelig imponerende ud! Tak for vejledningen. Men hvis jeg prøver at bruge Oase Foamfix, fungerer det så på samme måde?
 
Det ser virkelig imponerende ud! Tak for vejledningen. Men hvis jeg prøver at bruge Oase Foamfix, fungerer det så på samme måde?

Hej Slapclap,

Foamfix er en lidt anderledes process, da det er et materiale der udvider sig og sprede sig, så man skal være forsigtig med hvor meget man sprøjter ind. Det er også nemt at komme til at lave klatter steder man ikke ønsker, hvis man ikke er forsigtig. Det er vigtigt at bruge handsker og gerne beskyttelsesbriller, da dåsen kan sprøjte.

Foamfix er fantastisk, fordi det skaber en næsten permanent binding mellem stenene og eventuelle rødder. Men dette kan også være en ulempe, da skummet binder sig ekstremt godt til stenene. Hvis der opstår fejl, er det uhyre vanskeligt at fjerne det, især hvis man ønsker at genbruge stenene senere. Under mit første forsøg lavede jeg et par fejl, og jeg måtte fjerne det ved at skrabe det af med en kniv. Desuden har dåsen en tendens til at dryppe, hvis man ikke konstant tørrer overskydende skum af, hvilket kan resultere i pletter på uønskede steder.

Dog er det lækkert at det er noget man kan skære i og forme efter behov.
 
Back
Top