Hjælp til opstart og er min pumpe stor nok?

Spyropoulos13

Ny medlem
Medlem
Opstarts guide til nyt akvarie hvor hurtigt skifter man vand og hvor meget, (jeg har 350l) har tilføjer aktivt kul hvor hurtigt kan man se en effekt på det, har lagt det under mine blå svampe
 
Hej Spyropoulos og velkommen til forummet!

Hvis du ikke har fisk i dit akvarie endnu, er det bedst at vente med at lave vandskifte til kvælstofskredsløbet er blevet stabilt. Grunden til det er at de giftstoffer der ophober sig i dit akvarie, ammoniak og nitrit er nemlig bakteriernes mad. Når man laver vandskifte fjerner man en del af de giftstoffer, som bakterien ellers kunne havde brugt til at vokse deres kolonier med og derved forlænger indkørslen af akvariet.

Pointen er at man har så stor en bakterie koloni, at de spiser alt ammoniakken og nitriten at man ikke længere kan måle det. Når du på dine test måler ingen ammoniak og nitrit længere, men nitrat så laver du et stort vandskifte på 75% og derefter tilbage til en almindelig vandskifte på 25% om ugen.

Dog hvis du har fisk i akvariet skal du lave 75% vandskifte og vurdere med et testkit hvor ofte du skal gøre det, da ammoniak og nitrit er giftigt for fisk.

Angående aktivt kul, jeg forstiller mig at du gerne vil fjerne tannis fra træ? Det kan godt tage lidt tid, men det sker lige så stille og roligt. Smid gerne en opdatering på dit projekt. ;)
 
Back
Top