Burde jeg eller burde jeg ikke bruge co2 i mit akvarie?

MarkAA

Ny medlem
Medlem
Udgangspunkt:
Jeg er i gang med at sætte mit 450L akvarie op og om et par uger tilføjer jeg planter, nok relativt mange planter…da jeg er vild med planter!
Min tanke har indtil nu været Tropica’s 2 slags flydende gødning, grøn og brun samt mit bundlag fra Tropica, som er den sorte Plant Care soil.

CO2:
Hver gang jeg læser lidt om CO2 dukker 3 spm op:
1) Vil det hjælpe mine planter i en sådan grad at det er besværet værd?
2) Hvad vil det koste i drift ca?
3) Er det klimamæssigt lidt modsigende at tilføje CO2?

Hvis I har erfaring med det eller gode råd, så hører jeg super gerne fra jer 😃
 
Udgangspunkt:
Jeg er i gang med at sætte mit 450L akvarie op og om et par uger tilføjer jeg planter, nok relativt mange planter…da jeg er vild med planter!
Min tanke har indtil nu været Tropica’s 2 slags flydende gødning, grøn og brun samt mit bundlag fra Tropica, som er den sorte Plant Care soil.

CO2:
Hver gang jeg læser lidt om CO2 dukker 3 spm op:
1) Vil det hjælpe mine planter i en sådan grad at det er besværet værd?
2) Hvad vil det koste i drift ca?
3) Er det klimamæssigt lidt modsigende at tilføje CO2?

Hvis I har erfaring med det eller gode råd, så hører jeg super gerne fra jer 😃

Desto flere planter desto bedre! Planter hjælper rigtig meget med at holde et godt miljø i akvariet og så er det også bare super flot at have mange planter! Tilføjer du co2 kan du også få rigtig mange flotte varianter. Generelt er Co2 bare godt for alle typer af planter.

Med det sagt er der et naturligt niveau af Co2 i dit akvarie, akvariet vil nemlig prøve på at nå et ligevægtsniveau med vores atmosfære i forhold til Co2 og O2. Her findes der en bred vifte af planter, som sagtens kan leve med sådan et niveau af co2. Tropica har mærkater på deres planter, i forhold til hvor meget lys og co2 de skal bruge. Du kan kigge på om mange af de planter du gerne vil have ligger i den svære ende, det kan være det kan hjælper dig med at tage valget til Co2.

Beslutter du dig for at benytte co2 kan det være en lidt dyr opstart. Jeg betalte cirka 1000kr bare for min co2 regulator, det var så også en fancy en og cirka 500kr for udstyreret ved siden af. Det er dog heldigvis et engang beløb. Så det eneste der skal genkøbes er co2, her med en hurtig google søgning kan jeg se at man kan købe 2 kg co2 til 360kr og de fleste butikker har også geneopfyldnings tilbud der gerne skulle være billigere.

Som et eksempel bruger jeg co2 i et af mine 75 liters akvarie, her holdte en 1kg co2 flaske mig cirka 7 måneder. Dog kan det selvfølgelig variere efter størrelse af akvarie og behov, du skal nemlig indstille din co2 så dit akvarie bliver mættet nok.

Angående om Co2 til akvarie er godt for klimaet, det er et godt spørgsmål. En del af den co2, går ud i atmosfæren igen nemlig. Der er noget spild.
 
Senest redigeret:
Back
Top