Hjælper Aqualife med at starte akvariet op?

Spyropoulos13

Ny medlem
Medlem
Kan man fremskynde opstarts processen ved at komme noget aqualife i akvariet eller er det dumt.?
 
Senest redigeret af en moderator:
Det er et kompliceret emne, kort sagt: personligt så tror jeg ikke at der rigtig er nogen fordele ved at bruge det.

Bakterierne som du skal bruge til at nedbryde Ammoniak, Nitrit og Nitrat findes allerede naturligt i dit akvarie. Hele pointen er at have et modent Kvælstofskredsløb før man kommer dyr i og det tager bare tid om at udvikle sig. Så lige meget hvad flaskerne eller sælgerne siger, så kan man ikke bare komme fisk i akvariet samme dag man bruger f.eks Aqualife og heller ikke ugen efter.
Et økosystem, kan ikke bare skabes på en dag. Det tager tid.

Dette har vi beviser for igennem vores dråbetest, at vi kan se at disse giftstoffer stadig findes i store mængder i akvariet. Alligevel på en eller anden måde bliver der reklameret for at det er muligt, selvom alt fakta siger imod og det ender desværre på bekostningen af vores fisk i form af død eller nedsættelse af livs-kvalitet.

Jeg forsøgte mig med produktet 2 gange, dengang jeg lige var startet med akvariehobbien og 1 gang mere et år efter. Nu smider jeg blot fiskefoder i akvariet, som en kilde af ammoniak og lader naturen gå sin gang. En gang om ugen måler jeg udviklingen og tager vurderinger der fra.

Så er der også et helt emne om hvad der rent faktisk er i de flasker og hvordan de holder bakterierne i live i flasken. Der kan jo snildt gå længe før produktet når butikken og kan blive udsat for blandt andet varme og kulde der kan nedsætte kvaliteten.

Jeg har brugt bakteriestarter i 3 gange Den første gang med mit første akvarie. Næste gang med min andet akvarie, ved siden af et hvor jeg ikke brugte bakteriestarter. Der målte jeg ingen forskel og tog valget om ikke at bruge det længere. Et år senere gav jeg det et forsøg igen, fordi jeg var utålmodig med opstart af akvariet, her kunne jeg heller ikke mærke forskel.

Så nu holder jeg mig bare til ghostfeeding og overførelse af overflader eller filtersaft fra et indkørt akvarie. Her kan det nemlig godt fremskynde processen fordi du hiver friske bakterier ind fra et andet akvarie. Dog skal målinger stadig fortages og der kan stadig gå tid, men mindre tid; før akvariet er helt klar.
 
Senest redigeret:
Back
Top